Temat public relations pojawił się już za początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Jednak nawet tam jego pojęcie nie jest do końca zrozumiałe. Piszemy „nawet ta” ponieważ w Polsce jest podobnie. Pojęcie public relations używane jest w wielu kontekstach i nie ma jednoznacznego znaczenia.

W naszym artykule postaramy się jednak dokładnie wyjaśnić czym jest piar. Jak i gdzie się go stosuje? Na czym polega? Dlaczego jest niemal niezbędny? I co jeszcze warto o nim wiedzieć? Serdecznie zapraszamy do zapoznania się w naszym artykułem.

Public relations – czym jest

Najprościej rzecz ujmując określeniem public relations można nazwać wszystko to, co związane jest z danym przedsiębiorstwem i jego otoczeniem. Jest to więc naprawdę bardzo szeroki obszar i trudno jest przytoczyć jednoznaczną, krótką i konkretną definicję. Mimo że tych opisów jest wiele, to we wszystkich określa się ten sam cel PR-u: tworzenie oraz utrzymywanie pozytywnych relacji między firmą a jej otoczeniem. Wszystkie te działania prowadzące do tego celu powinny być: świadome, spójne oraz konsekwentne.

Warto również zaznaczyć, że piar to nie tylko monolog. To również dialog. A więc istotne jest nie tylko to, co przedsiębiorstwo ma do przekazania, ale również feedback od klientów i ogólnie otoczenia.

Widok z góry na ludzi pracujących przy dużym stole
Źródło: Pixabay

Cele public relations

Główny cel public relations, który stawia sobie niemal każde przedsiębiorstwo, to budowanie pozytywnego wizerunku organizacji. Obiektami wszystkich działań z tym związanych są przede wszystkim:

  • potencjalni klienci,
  • różnego rodzaju media, jak telewizja, portale społecznościowe czy gazety,
  • obecni użytkownicy i klienci,
  • szeroko rozumiana społeczność.

Inne cele public relations to na przykład

  • informowanie o różnego rodzaju działaniach, które prowadzi przedsiębiorstwo,
  • prezentowanie stanowiska organizacji w ważnych tematach i kwestiach,
  • prezentowanie oferty przedsiębiorstwa,
  • tworzenie  utrzymywanie dobrego wizerunku firmy i skojarzeń z nią,
  • edukowanie otoczenia na temat przedsiębiorstwa czy organizacji,
  • spieranie różnego typu działań reklamowych.

Przykłady działań public relations

  • eliminacja ewentualnych konfliktów na linii klient-firma,
  • słuchanie oraz wdrażanie opinii klientów, inaczej mówiąc – dostosowanie towaru do zapotrzebowania,
  • takie prowadzenie polityki firmy, aby marka funkcjonowała jako odpowiedzialna społecznie. Może to być chociażby pakowanie produktów w papier ekologiczny,
  • skuteczne kampanie reklamowe, takie które przyciągają wzrok, są szczere i nowoczesne,
  • pogłębianie rozpoznawalności firmy raz zaufania do przedsiębiorstwa,
  • organizowanie różnego rodzaju dni otwartych czy promocyjnych,
  • obsługa mediów społecznościowych,
  • poprawnie działająca i ciekawa strona internetowa przedsiębiorstwa,
  • ciekawe newslettery.

Czym jest czarny PR

W obszarze marketingu istnieje również pojęcie czarnego marketingu. Czym on jest? Najprościej rzecz ujmując czarny piar to działania, których głównym celem jest ograniczenie rozwoju konkurencji firmy. Prościej – to po prostu psucie jej wizerunku, a więc działania zupełnie odwrotne niż w public relations.

Takie działania odnoszące się do czarnego PR-u obejmują dezinformację, manipulowanie faktami czy dyskredytowanie konkurencji. Warto pamiętać, że działania te nie są zgodne z kodeksem etycznym. Niektórzy jednak się na nie decydują. Szczególnie wówczas gdy ich konkurencja osiąga lepsze wyniki i staje się realnym oraz poważnym zagrożeniem. Podsumowując czarny PR wykorzystuje:

  • sabotaż,
  • niepełne i często wyrwane z kontekstu informacje,
  • propagandę,
  • manipulację psychologiczną.

Praca w public relations

Pracownicy działów PR-owych realizują naprawdę wiele zadań. Wszystkie zależą od profilu działalności firmy. Głównym ich celem, jak już wspomnieliśmy wcześniej, jest zdobycie nowych klientów i utrzymanie obecnych. To też oczywiście tworzenie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Osoby te, dokładniej rzecz ujmując, zajmują się przede wszystkim:

  • organizowaniem konferencji prasowych,
  • współpracą z kierownictwem oraz działem rekrutacyjnym,
  • organizowaniem różnych wydarzeń firmowych,
  • tworzeniem informacji, notatek prasowych, komunikatów,
  • odpowiadaniem na pytania klientów czy kontrahentów,
  • nadzorem nam materiałami reklamowymi i analizą ich efektywności,
  • opracowywaniem nowych dróg dotarcia do potencjalnych klientów,
  • przygotowywaniem koncepcji, dotyczących zjednywania kontrahentów czy inwestorów.

Jakie cechy potrzebne są do pracy w PR

Te stanowiska pracy charakteryzują się naprawdę bardzo dużą dynamiką. Nie da się tam nudzić. Pracownicy powinni mieć duże kompetencje, przede wszystkim z obszaru komunikacji, organizowania wydarzeń czy marketingu. Powinni być otwarci, odważni i kreatywni. Przyda się również ogromna odporność na stres i łatwość nawiązywania kontaktów, w tym z dziennikarzami.

Widok z góry na ludzi pracujących na laptopach przy okrągłym stole
Źródło: Pixabay

Podsumowanie

Dzisiaj niemal każda firma korzysta z public relations. Takich działań nie brakuje w naprawę wielu firmach. Są one zresztą bardzo potrzebne – zdobywają klientów i utrzymują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. A przecież o to właśnie chodzi w każdej organizacji.

2 komentarze

  1. avatar
    izolda says:

    Pracuję od niedawna w public relations i powiem wam, że potrzeba tu wielkiej kreatywności. Praca mega, ale nie wiem, czy dla mnie. Pozdrawiam serdecznie wszystkich czytelników.

  2. avatar
    izolda says:

    Pracuję od niedawna w public relations i powiem wam, że potrzeba tu wielkiej kreatywności. Praca mega, ale nie wiem, czy dla mnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close