Temat public relations pojawił się już za początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Jednak nawet tam jego pojęcie nie jest do końca zrozumiałe. Piszemy „nawet ta” ponieważ w Polsce jest podobnie. Pojęcie public relations używane jest w wielu kontekstach i nie ma jednoznacznego znaczenia.
W naszym artykule postaramy się jednak dokładnie wyjaśnić czym jest piar. Jak i gdzie się go stosuje? Na czym polega? Dlaczego jest niemal niezbędny? I co jeszcze warto o nim wiedzieć? Serdecznie zapraszamy do zapoznania się w naszym artykułem.
Public relations – czym jest
Najprościej rzecz ujmując określeniem public relations można nazwać wszystko to, co związane jest z danym przedsiębiorstwem i jego otoczeniem. Jest to więc naprawdę bardzo szeroki obszar i trudno jest przytoczyć jednoznaczną, krótką i konkretną definicję. Mimo że tych opisów jest wiele, to we wszystkich określa się ten sam cel PR-u: tworzenie oraz utrzymywanie pozytywnych relacji między firmą a jej otoczeniem. Wszystkie te działania prowadzące do tego celu powinny być: świadome, spójne oraz konsekwentne.
Warto również zaznaczyć, że piar to nie tylko monolog. To również dialog. A więc istotne jest nie tylko to, co przedsiębiorstwo ma do przekazania, ale również feedback od klientów i ogólnie otoczenia.
Cele public relations
Główny cel public relations, który stawia sobie niemal każde przedsiębiorstwo, to budowanie pozytywnego wizerunku organizacji. Obiektami wszystkich działań z tym związanych są przede wszystkim:
- potencjalni klienci,
- różnego rodzaju media, jak telewizja, portale społecznościowe czy gazety,
- obecni użytkownicy i klienci,
- szeroko rozumiana społeczność.
Inne cele public relations to na przykład
- informowanie o różnego rodzaju działaniach, które prowadzi przedsiębiorstwo,
- prezentowanie stanowiska organizacji w ważnych tematach i kwestiach,
- prezentowanie oferty przedsiębiorstwa,
- tworzenie utrzymywanie dobrego wizerunku firmy i skojarzeń z nią,
- edukowanie otoczenia na temat przedsiębiorstwa czy organizacji,
- spieranie różnego typu działań reklamowych.
Przykłady działań public relations
- eliminacja ewentualnych konfliktów na linii klient-firma,
- słuchanie oraz wdrażanie opinii klientów, inaczej mówiąc – dostosowanie towaru do zapotrzebowania,
- takie prowadzenie polityki firmy, aby marka funkcjonowała jako odpowiedzialna społecznie. Może to być chociażby pakowanie produktów w papier ekologiczny,
- skuteczne kampanie reklamowe, takie które przyciągają wzrok, są szczere i nowoczesne,
- pogłębianie rozpoznawalności firmy raz zaufania do przedsiębiorstwa,
- organizowanie różnego rodzaju dni otwartych czy promocyjnych,
- obsługa mediów społecznościowych,
- poprawnie działająca i ciekawa strona internetowa przedsiębiorstwa,
- ciekawe newslettery.
Czym jest czarny PR
W obszarze marketingu istnieje również pojęcie czarnego marketingu. Czym on jest? Najprościej rzecz ujmując czarny piar to działania, których głównym celem jest ograniczenie rozwoju konkurencji firmy. Prościej – to po prostu psucie jej wizerunku, a więc działania zupełnie odwrotne niż w public relations.
Takie działania odnoszące się do czarnego PR-u obejmują dezinformację, manipulowanie faktami czy dyskredytowanie konkurencji. Warto pamiętać, że działania te nie są zgodne z kodeksem etycznym. Niektórzy jednak się na nie decydują. Szczególnie wówczas gdy ich konkurencja osiąga lepsze wyniki i staje się realnym oraz poważnym zagrożeniem. Podsumowując czarny PR wykorzystuje:
- sabotaż,
- niepełne i często wyrwane z kontekstu informacje,
- propagandę,
- manipulację psychologiczną.
Praca w public relations
Pracownicy działów PR-owych realizują naprawdę wiele zadań. Wszystkie zależą od profilu działalności firmy. Głównym ich celem, jak już wspomnieliśmy wcześniej, jest zdobycie nowych klientów i utrzymanie obecnych. To też oczywiście tworzenie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Osoby te, dokładniej rzecz ujmując, zajmują się przede wszystkim:
- organizowaniem konferencji prasowych,
- współpracą z kierownictwem oraz działem rekrutacyjnym,
- organizowaniem różnych wydarzeń firmowych,
- tworzeniem informacji, notatek prasowych, komunikatów,
- odpowiadaniem na pytania klientów czy kontrahentów,
- nadzorem nam materiałami reklamowymi i analizą ich efektywności,
- opracowywaniem nowych dróg dotarcia do potencjalnych klientów,
- przygotowywaniem koncepcji, dotyczących zjednywania kontrahentów czy inwestorów.
Jakie cechy potrzebne są do pracy w PR
Te stanowiska pracy charakteryzują się naprawdę bardzo dużą dynamiką. Nie da się tam nudzić. Pracownicy powinni mieć duże kompetencje, przede wszystkim z obszaru komunikacji, organizowania wydarzeń czy marketingu. Powinni być otwarci, odważni i kreatywni. Przyda się również ogromna odporność na stres i łatwość nawiązywania kontaktów, w tym z dziennikarzami.
Podsumowanie
Dzisiaj niemal każda firma korzysta z public relations. Takich działań nie brakuje w naprawę wielu firmach. Są one zresztą bardzo potrzebne – zdobywają klientów i utrzymują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. A przecież o to właśnie chodzi w każdej organizacji.
2 komentarze
Pracuję od niedawna w public relations i powiem wam, że potrzeba tu wielkiej kreatywności. Praca mega, ale nie wiem, czy dla mnie. Pozdrawiam serdecznie wszystkich czytelników.
Pracuję od niedawna w public relations i powiem wam, że potrzeba tu wielkiej kreatywności. Praca mega, ale nie wiem, czy dla mnie.